Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ga naar onderkantPagina: 12
Onderwerp: Afdak of niet?
Afdak of niet? 6 Maanden, 1 Week geleden  
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er een afdak boven hun oven hebben gebouwd en hoe dat er dan wel uitziet.
Of vind je misschien dat het niet nodig is. Ikzelf twijfel er nog over.

Rik

ps Ik heb wel bijna alle foto's op het forum al langs zien komen:-))
Rik2809
Junior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Verjaardag: 28.09
Het onderwerp is afgesloten.

Re:Afdak of niet? 6 Maanden, 1 Week geleden  
Ik heb geen afdak, maar vind dat soms wel jammer. Voor de oven (want die lijdt hier en daar wel onder de weersinvloeden: barstjes, groene aanslag, lekkage langs schoorsteenaansluiting) maar vooral voor mijzelf. Ik zou graag ook bij wat minder weer met de oven in de weer zijn, maar bij regen laat ik dat nu toch wel uit mijn hoofd.

Bij deze oven zal (gezien de plek) geen afdak meer komen, maar mocht ik ooit verhuizen dan komt er ook een nieuwe oven. Dan zal ik zeker proberen een afdak te maken.

Groet,
Chris
cckarman
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Den Oever (Noord Holland) Verjaardag: 08.05

Hallo Chris,
ik heb een afdakje boven mijn oven. Mooi is anders, maar het is wel heel praktisch. Tijdens de bouw kan je bijvoorbeeld doorwerken als het minder weer is en het zelfde geldt voor bakken als de oven af is. Mijn oven staat onder een pergola waar druiven op groeien en daar heb ik een paar transparante kunststof kanaalplaten op gelegd. Je ziet er weinig van omdat het geintegreerd is een groter geheel. Andere bouwers maken een vaak een soort huisje. Dat vind ik niet zo'n fraaie oplossing. Tenzij je het zo doet al "Maarten van het bakkes".

In de zomer ziet het er natuurlijk allemaal wat vrolijker uit Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
Dideaux
Senior Boarder
graphgraph

goedendag,
Tja om niet te wetenschappelijk te worden , had ik gister al zitten rekenen.(Ben toevallig bezig met cursus waar dit behandeld is).Om het vocht uit de oven te krijgen , heb je warmte nodig . Nu met het rustig opstoken zal dit wel lukken ,maar het kost je gewoon meer energie,(warmte).Dus het duurt langer,voor dat je een groter vuur kunt bouwen,
en de oven kunt op stoken voor gebruik.
Een ander "gevaar"zit h'm in de damp. 1 liter water wordt nl. ongeveer 1700 liter stoom.Waar moet dat heen? Door de water afstotenden laag?
Het zoekt zich altijd een weg.
Ik begrijp ook wel dat het niet overal kan,een klein dak is genoeg.

Mijn oven was eerder ook niet afgedekt. De oven is geheel gestuct . Als je dan ziet wat een water het op neemt.Voor de winter had ik hem afgedekt met zijl.
Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat er wat ruimte ligt aan de achter zijde , en ik wilde nog een houthok maken.In voorjaar 2007 ben ik begonnen met het dak.

Op marktplaats gezocht naar wat (300)oude dakpannen, dezelfde als van het huis. Hiervan heb ik een overkapping gemaakt , met zo'n 8 á 9 m² houthok. Tevens heb ik er de oude gietijzeren dakramen van het huis er in verwerkt.

Ook de vierkante opening is inmiddels dicht. Zo hebben we minder last van de weergoden.
De volgende stap is dat ik het terras wil af schermen of dicht bouwen. Maar wel zo dat het weer opzij kan .Hoe weet ik nog niet.
Met een tuinhaard en de oven blijft het lekker warm , zodat we in de winter ook door kunnen .
Nu is het al weer maanden geleden , en het kriebelt.
Weet je ik stook hem op en ga gewoon wat brood bakken
Wel of geen dak
Succes iedereen ,

gr rené
flathcoat
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: bennekom Verjaardag: 01.04

flathcoat schrijft:

Een ander "gevaar"zit h'm in de damp. 1 liter water wordt nl. ongeveer 1700 liter stoom.Waar moet dat heen? Door de water afstotenden laag?
Het zoekt zich altijd een weg.

Rene, ik heb mijn oven afgewerkt met een mineraalverf. Dat is waterdicht, maar dampdoorlatend. Er is dus -als het goed is- weinig water in de oven gedrongen (misschien een beetje door de barstjes), maar de damp kan er ongehinderd weer uit. Een aanrader voor ovens die niet onder een afdak staan!

Jaloers op de overkapping in je tuin!

Chris
cckarman
Expert Boarder
graphgraph

Re:Afdak of niet? 6 Maanden geleden  
Rene,

je hebt me net via mijn site een berichtje gestuurd. Ik heb een reply gestuurd, maar het mailadres blijkt niet te werken. Zou je zo nog eens via mijn contactformulier je mailadres willen sturen? Er is blijkbaar een foutje in geslopen.

Groet,
Chris
cckarman
Expert Boarder
graphgraph

Ga naar bovenkantPagina: 12