|
|
 |
 | | |
|
Onderwerp: Houtoven in Wilnis
|
|
Houtoven in Wilnis 10 Maanden, 1 Week geleden
|
|
|
Hierbij een verslag van mijn project "Houtoven".
Ik ben inmiddels al een aantal weken het internet aan het afzoeken voor informatie omtrent houtovens.
En dan kom je al snel uit bij broodoven.com.
Ik heb besloten om de oven als prefab te maken.
De oven moet een onderdeel worden van onze buitenkeuken met een geintegreerde BBQ erbij.
En (en dat is de belangrijkste wens van mijn vrouw) de buiten keuken krijgt een strak uiterlijk.
Ik zal hierbij ook foto's plaatsen om het gehele verhaal te visualiseren.
Het begin: Eerst gewapende plaatfundering gemaakt voor de buitenkeuken.
Toen de muurtjes gaan metselen met vuilwerksteen.
Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
Hierna de bekisting.
Beton storten....pffffff
De uitholling onder de houtoven....dit is gedaan omdat het beton op was;) en de bouwmarkt al dicht. Komt wel mooi uit , nu kan ik er een dikkere isolatielaag op storten.
Zoals we in gedachten hadden voor de BBQ
Het eerste stukje stucwerk
|
|
|
|
|
|
|
Re:Houtoven in Wilnis 10 Maanden, 1 Week geleden
|
|
|
dit heb je toch al vaker gedaan?
mooi gemetselt, voor u gas-bbq moet ge daarvoor een voorziening hebben (gat in beton)? waar heb je deze gekocht?
|
|
gino
Senior Boarder
|
|
|
|
|
Re:Houtoven in Wilnis 10 Maanden, 1 Week geleden
|
|
|
Dit is mijn eerste project van deze aard.
Metselen had ik nog nooit eerder gedaan,maar ik heb inmiddels heel wat kluservaring, dus ook dat is gelukt.(hoefde ook niet netjes,word toch afgestuced).Voor mijn Patton BBQ heb ik een uitsparing gehouden met storten van het beton.(zie foto) Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
|
|
|
|
|
|
|
Re:Houtoven in Wilnis 7 Maanden, 3 Weken geleden
|
|
|
Zoooo, na al die natte en koude dagen weer eens een update.
Ik heb vandaag deze prefab oven opgehaald. Dus nu kan ik eindelijk(als t weer meezit) weer verder met bouwen. Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dag Rik,
Ziet er allemaal erg goed uit!
Als ik het zo zie heb ik eenzelfde oven als jij. Even een tip op basis van mijn ervaringen. Als je gaat bouwen, denk dan goed na wat je wilt. Ik vind de thermische massa van deze oven namelijk wat beperkt. Wil je vooral pizza bakken, dan voldoet de oven prima. Voor 1 lading brood (bv een bosje stokbroden) dan voldoet de voorgeschreven afwerking (eerst perliet, daaromheen steenwol) ook prima. Maar wil je veel brood bakken (2 of meer ladingen na elkaar), dan zou ik de thermische massa vergroten door bv eerst nog een laag vuurvast cement of klei aan te brengen.
Succes!
Chris
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bedankt voor de reaktie, Chris
Ik ga de oven eerst bekleden met een laag isolatiemateriaal(combi van vermiculite en hydrocultuurkorrels met cement) en daarna isolatiedeken en daarna afwerken met cement en stucwerk.
Ik kan het geheel niet te groot maken want ik zit met de maten van de onderplaat.
Ik heb trouwens hier vuurvast cement staan maar die is bestand tot 500 C. Is dit wel voldoende of zal ik maar op zoek gaan naar cement wat hogere temperaturen kan weerstaan? of toch kit voor het aan elkaar lijmen van de delen?
|
|
|
|
|
|
|
 | | |
|