Hallo allemaal,
Laat ik mij even kort voorstellen: ik ben Chris, getrouwd, 2 kinderen, drukke baan en gek op bakken van (klein-)brood en gebak.
Onlangs heb ik voor mijn verjaardag een houtoven 'gekregen'. Dat was geweldig, maar betekent dus ook wel dat ik nu flink aan de slag moet. Na een lange tijd orienteren op internet, is onze keuze gevallen op een [..] oven. Ik heb wel even overwogen helemaal zelf te bouwen, maar ik ben niet super handig en heb al helemaal niet zoveel tijd. Ik zag een hoop goede ervaringen met deze oven, dus heb toen de knoop maar doorgehakt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze ovens?
De kop van de bouw is eraf: afgelopen weekend de fundering/vloerplaat gestort en gisteravond begonnen met de ombouw; de eerste muur staat inmiddels. Ik heb overigens besloten die op te trekken van 10cm dikke gasbeton blokken. Daarbovenop komt een lewisplaat, waarop ik de 'tafel' zal storten.
Ik zal binnenkort wat foto's laten zien.
Op dit moment heb ik nog wel een paar vragen, misschien heeft iemand daar een antwoord op:
1) hoe dik moet de 'tafel' zijn? Ik had zelf een cm of 5 in gedachten, van beton op basis van fermiculite of hydrokorrels. Daarop komen dan direct de vloertegels van de oven. Is 5 cm dan voldoende?
2) ik wil een thermokoppel (of eigenlijk 2) inbouwen. Ik heb daarover al meer gelezen op dit forum; heel waardevol! Ik zit nog een beetje in mijn maag met de aansluitingen. Er wordt een thermokoppel genoemd van TC direct. Hoe lang is de kabel daarvan. Moet je die zelf nog verlengen, of is het ding compleet en lang genoeg? Hoe laten jullie de kabeltjes lopen; alles naar 1 centraal punt om daar de multimeter aan te sluiten? Ik hoor graag wat practische tips!
Binnenkort volgen vast nog meer vragen; ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van de vorderingen.
Chris
Bericht gewijzigd door Admin