Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ga naar onderkantPagina: 1234567
Onderwerp: De oven van Chris
De oven van Chris 3 Jaren, 9 Maanden geleden  
Hallo allemaal,

Laat ik mij even kort voorstellen: ik ben Chris, getrouwd, 2 kinderen, drukke baan en gek op bakken van (klein-)brood en gebak.

Onlangs heb ik voor mijn verjaardag een houtoven 'gekregen'. Dat was geweldig, maar betekent dus ook wel dat ik nu flink aan de slag moet. Na een lange tijd orienteren op internet, is onze keuze gevallen op een [..] oven. Ik heb wel even overwogen helemaal zelf te bouwen, maar ik ben niet super handig en heb al helemaal niet zoveel tijd. Ik zag een hoop goede ervaringen met deze oven, dus heb toen de knoop maar doorgehakt. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze ovens?

De kop van de bouw is eraf: afgelopen weekend de fundering/vloerplaat gestort en gisteravond begonnen met de ombouw; de eerste muur staat inmiddels. Ik heb overigens besloten die op te trekken van 10cm dikke gasbeton blokken. Daarbovenop komt een lewisplaat, waarop ik de 'tafel' zal storten.

Ik zal binnenkort wat foto's laten zien.

Op dit moment heb ik nog wel een paar vragen, misschien heeft iemand daar een antwoord op:

1) hoe dik moet de 'tafel' zijn? Ik had zelf een cm of 5 in gedachten, van beton op basis van fermiculite of hydrokorrels. Daarop komen dan direct de vloertegels van de oven. Is 5 cm dan voldoende?

2) ik wil een thermokoppel (of eigenlijk 2) inbouwen. Ik heb daarover al meer gelezen op dit forum; heel waardevol! Ik zit nog een beetje in mijn maag met de aansluitingen. Er wordt een thermokoppel genoemd van TC direct. Hoe lang is de kabel daarvan. Moet je die zelf nog verlengen, of is het ding compleet en lang genoeg? Hoe laten jullie de kabeltjes lopen; alles naar 1 centraal punt om daar de multimeter aan te sluiten? Ik hoor graag wat practische tips!

Binnenkort volgen vast nog meer vragen; ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van de vorderingen.

Chris

Bericht gewijzigd door Admin
cckarman
Gold Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Man Locatie: Den Oever (Noord Holland) Verjaardag: 08.05
Het onderwerp is afgesloten.

Banner
Re:De oven van Chris 3 Jaren, 9 Maanden geleden  
Hallo Chris,

Lijkt mij een goede keuze. Grootste voordeel tov zelfbouw is de dunnere ovenwand waardoor de oven sneller op temperatuur komt met minder hout. Zo'n dunne wand is met zelfbouw moeilijk te realiseren.

Wat betreft die tafeldikte, ik weet niet hoeveel die oven weegt maar ik heb zelf een dikte van 10 cm aangehouden. Ik heb een zelfde constructie als dat jij van
plan bent te bouwen, Lewisplaat op 10cm Ytong blokken. Alleen is het gewicht van mijn oven waarschijnlijk wat groter (+/- 500 Kg). 10cm levert bovendien ook een betere isolatiewaarde.

Ik heb zelf een TC onder de vloer ingebouwd het is een 3mm RVS type van 150mm lang. TCdirect levert die satndaard met aangegoten 1 meter draadlengte. Artnr 405-016 bij TC direct.

Die 150mm bleek te kort om door de wand in de oven te kunnen meten. Dus ik heb ook nog een 300mm lengte RVS (5mm dik) besteld om door de wand heen in de oven te meten. (art nr 408-383)

Als ik nog een oven bouw (yeah right..) dan zou ik slechts 1 sensor kopen (de 408-383) en alleen wat gaatjes boren zodat ik met die ene probe de temp kan meten op belangrijke plaatsen:

1-direct onder de ovenvloer.
2-Direct boven op de koepel, onder de isolatie.
3-In de oven.

1 en 2 zijn belangrijk want laten weten of je oven al "door en door" warm is.
3 is met name voor brood en ovenschotels bakken belangrijk.

Groets,

Roeland.
Roeland
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Oss Verjaardag: 29.12

Roeland, dank voor je reactie.

Ik denk dat ik dan ook voor een tafel van 10 cm ga; op basis van hydrokorrels, fermiculiet en cement.

Die thermokoppels ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil er minimaal 2 plaatsen (binnen en buiten de koepel), en was ook op de 405-016 gekomen. 15 cm is voor mij wel genoeg; ik zal de thermokoppels toch in de isolatiemantel wegwerken. Wat mij nog niet duidelijk is, is of de 405-016 direct op een multimeter is aan te sluiten. Of heb ik nog een 'verlengsnoer' nodig?

Groet,
Chris
cckarman
Gold Boarder
graphgraph

Hallo Chris,

Niet onbelangrijk: vergeet je niet de constructieve laag? Vermiculitebeton mag het gewicht van de oven dan kunnen dragen: je kan er slechts een kleine overspanning mee maken. Breng dus eerst een betonnen plaat o.i.d. op de onderbouw aan voordat je daarboven de isolatielaag aanbrengt.

Groeten,

Rick
Rick
What's a home without a brickoven
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Rhenoy Verjaardag: 07.07

Goed dat je het zegt Rick; ik was er vanuit gegaan dat het vermiculite beton voldoende zou zijn. Ik gebruik Lewisplaten als basis; wat zou de dikte van de lagen moeten zijn: zou lewis + 4 cm beton + 6 cm fermiculite beton voldoende zijn? Ik ga namelijk liever niet teveel de hoogte meer in (onderbouw is 80 cm).

Welke mengverhouding vermiculite/cement hou je aan? Ik heb iets gelezen van 1 zak cement op 1 zak (100l) vermicilite.

Groet!
Chris
cckarman
Gold Boarder
graphgraph

Hallo Chris,

Wat betreft dat TC, ze worden geleverd met een aangegoten
lengte van 1 meter. Je moet er wel zelf nog een stekkertje
aan maken, die leveren ze ook.
Zorg er wel voor dat de kant van het TC waar de draad uit komt
niet te heet wordt.
Die 150mm was dus voor mij tekort want terwijl de tip in de oven stak, zat de andere kant (waar de draad uitkomt dus..) nog
onder de isolatie (te heet) -> isolatie smelt...
Maar mijn ovenwand is 10cm dik, bij jouw is ie dunner.
Onderstaand foto laat nog mijn constructie zien, 10cm vermiculiet/cement op Lewis platen.
Ik heb geen extra betonlaag maar ik heb de lewis plaat wel
ondersteund met 3 lateien die op de Ytong blokken liggen.
De Lewis platen kunnen dus niet buigen.
Om een redelijk isolatie waarde te houden moet je niet
teveel cement nemen, 1 volumedeel cement op 6 delen
vermiculiet is naar mijn ervaring prima.
Die verhouding gebruikt Rick dacht ik ook. Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
Roeland
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Oss Verjaardag: 29.12

Ga naar bovenkantPagina: 1234567