Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ga naar onderkantPagina: 12
Onderwerp: Tips voor temepratuur opbouw en stoken
Tips voor temepratuur opbouw en stoken 6 Maanden, 2 Weken geleden  
Hallo,
mijn oven is up and baking!. Aesthetisch moet hij nog afgewerkt worden, maar dat doet niks af aan de bakresultaten tot nu.
Maaaarrrr.... als ik de oven een uurtje of drie opstook wordt de temperatuur in de oven goed hoog. Ik heb alleen wel alst van flinke temperatuur verschillen in de oven. Boven-achterin kan het makkelijk 350 graden zijn, onder-achterin 300, voor bovenin 300 en voor-onderin 280 graden. Hoe krijg ik een gelijkmatigere verdeling?
Ook is de temperatuur na het stoken volgens mij te hoog om te bakken. De broden worden erg bruin van buiten, maar de ovenrijs is niet voldoende. Stokbrood bak ik in 10 minuten en een boule in 15. Het kruim blijft een beetje klef. Laatste keer heb ik een uurtje gewacht na het stoken, maar het ding is zo goed geisoleerd dat hij nauwelijks afkoelt. Na 24 uur is hij nog 100 graden..
Graag tips?

mvgr
Dido Deze afbeelding is alleen beschikbaar voor gebruikers. Log-in of Registreer je.
Dideaux
Senior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Het onderwerp is afgesloten.

Re:Tips voor temepratuur opbouw en stoken 6 Maanden, 2 Weken geleden  
Het lijkt ons dat je te lang gestookt hebt. Wijzelf stoken vaak 1u 15 min stevig, dan is de oven zo'n 340 grad. C, goed voor een paar snelle pizza's, maar intern zit er nog niet vreselijk veel energie in, dus hij koelt nogal snel af, we wachten dan even tot-ie afgekoeld is tot 250 grad. C dan kun je twee (of meer) broden bakken, en daarna is er genoeg energie over voor cakes of een stoofgerecht.
Wijzelf zoeken juist een methode om meer pizza's te bakken dus gaan we binnenkort juist wat langer dan 1 u 15 min stoken.
Als je dus de oven op 250 grad. C wil hebben en houden (voor flink wat broden) zou je minder lang kunnen stoken en dan een uur wachten tot de warmte beter verdeeld in de wand zit.
GreMest
GreMest
Fresh Boarder
graphgraph

2 uur stoken, tot ongeveer 300 graden, houtskool eruit, dan 1 uur laten harmoniseren, vloer dweilen en broden inschieten.

tijdens het stoken het vuur af en toe verplaatsen zodat je de gehele ovenvloer verwarmd.
kleffe kruim komt omdat je te kort bakt, een desembrood van 800-1000 gram moet toch minstens 45 minuten in je oven verblijven. Je oventemperatuur moet zo zijn dat na dat verblijf in de oven je brood een mooie kleur heeft en goed gaar is. Dus als je brood na 30 minuten al zwarte randjes heeft dan is de oven te heet, en als het na 45 minuten nog weinig kleur heeft dan was je oven te koud.
Gerard
Senior Boarder
graphgraph

Ik denk dat het vooral een kwestie is van bovenstaande in je opnemen en dan proberen. Je moet je oven leren kennen; ik heb er een seizoen over gedaan om een goed stook- en bakproces te krijgen; elke oven is immers anders. Daarbij zit er in het begin nog steeds vrij veel bouwvocht in de oven, dat merkte ik nog tot aan het eind van het eerste seizoen. De eigenschappen werden steeds beter!

Veel stook en bakplezier!!

Chris
cckarman
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Man Locatie: Den Oever (Noord Holland) Verjaardag: 08.05

Klopt allemaal (ik neem aan dat er een goed afsluitende ovendeur in zit). Wat bij mijn oven helpt (denk ik tenminste) is een redelijk groot, stalen bakje water er in zetten; dan blijft de oven lekker vochtig, wordt de korst ook niet zo snel bruin en niet zo hard en scheurt de korst minder. Hierdoor kan een brood langer bakken. Succes !
Herman
Herman
Junior Boarder
graphgraph

Heren,
bedankt voor de tips. Ik ga Zondag weer lekker stoken, maar zal er extra op letten dat de temp overal het zelfde wordt en dat ik m niet te heet stook. Bakje water en plantenspuit voor vocht in de oven gebruikte ik al, dus dat gaat niet extra helpen.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gegaan is.

mvgr
Dido
Dideaux
Senior Boarder
graphgraph

Ga naar bovenkantPagina: 12